Files
MyTemplateGenerator/README.md

214 lines
10 KiB
Markdown
Raw Blame History

This file contains ambiguous Unicode characters

This file contains Unicode characters that might be confused with other characters. If you think that this is intentional, you can safely ignore this warning. Use the Escape button to reveal them.

# myTemplateGenerator
[English](#english) | [Русский](#русский)
---
# English
## My Template Generator — Template-based structure generation for VSCode
![Logo](https://raw.githubusercontent.com/gormov1122/MyTemplateGenerator/main/src/images/1.png)
**Features:**
- Syntax highlighting and autocomplete for template variables in templates
- Generate files and folders from templates with variable substitution
- Full localization (English/Russian) for all UI, messages, and menus
- Choose variable input mode: Webview (form) or inputBox (one by one)
- Overwrite control: allow or forbid overwriting existing files/folders
- Smart conflict handling: clear notifications if structure already exists
Context menu "Create from template..." is available by right-clicking any folder.
![Logo](https://raw.githubusercontent.com/gormov1122/MyTemplateGenerator/main/src/images/2.png)
Convenient UI for creation: just select a template and specify values for the variables used in the template. (The list of variables updates automatically)
![Logo](https://raw.githubusercontent.com/gormov1122/MyTemplateGenerator/main/src/images/3.png)
User-friendly settings UI.
![Logo](https://raw.githubusercontent.com/gormov1122/MyTemplateGenerator/main/src/images/4.png)
### Quick Start
1. Create a `templates` folder in your project root.
2. Add subfolders for different templates (e.g., `components`, `store`).
3. Use variables like `{{name}}` or `{{name.pascalCase}}` in file/folder names and file contents.
4. Right-click a folder in VSCode and select **Create from template...**
5. Choose a template, fill in variables, and click "Create".
### Example template structure
```
templates/
components/
{{name}}/
index.js
style.module.css
store/
{{name}}Store.js
```
### Supported variables and modifiers
You can use variables with modifiers via dot notation:
- `{{name}}` — as entered by user
- `{{name.pascalCase}}` — PascalCase
- `{{name.camelCase}}` — camelCase
- `{{name.snakeCase}}` — snake_case
- `{{name.kebabCase}}` — kebab-case
- `{{name.screamingSnakeCase}}` — SCREAMING_SNAKE_CASE
- `{{name.upperCase}}` — First letter uppercase
- `{{name.lowerCase}}` — all lowercase
- `{{name.upperCaseAll}}` — ALLUPPERCASE (no separators)
- `{{name.lowerCaseAll}}` — alllowercase (no separators)
> When searching for variables for the form, only the name before the dot is considered. For example, `{{name}}` and `{{name.pascalCase}}` are the same variable.
### Example usage in template
```
components/
{{name.pascalCase}}/
index.js
{{name.camelCase}}.service.js
{{name.snakeCase}}.test.js
```
And in file contents:
```
export class {{name.pascalCase}} {}
const name = '{{name}}';
```
### Configuration
**To open the visual configurator, press <kbd>Ctrl</kbd>+<kbd>Shift</kbd>+<kbd>P</kbd>, type `Configure myTemplateGenerator...` and select the command.**
Use `mytemplategenerator.json` in your project root or the visual configurator (**Configure myTemplateGenerator...**):
```json
{
"templatesPath": "templates",
"overwriteFiles": false,
"inputMode": "webview", // or "inputBox"
"language": "en" // or "ru"
}
```
- **templatesPath** — path to templates folder
- **overwriteFiles** — allow or forbid overwriting existing files/folders
- **inputMode** — variable input mode: "webview" (form) or "inputBox" (one by one)
- **language** — plugin UI language (en/ru)
### Localization
- All UI, messages, errors, and menus are localized.
- Webview and messages use the language from config.
- Menu/command language depends on VSCode interface language.
### Key commands
- **Create from template...** — generate structure (context menu)
- **Configure myTemplateGenerator...** — open visual configurator (command palette)
### Error handling & overwrite
- If structure or file exists and overwrite is forbidden, generation is cancelled and a clear notification is shown.
- Any file creation error stops generation and shows the reason.
---
# Русский
## My Template Generator — Генерация структуры из шаблонов для VSCode
![Логотип](https://raw.githubusercontent.com/gormov1122/MyTemplateGenerator/main/src/images/1.png)
**Возможности:**
- Подсветка синтаксиса и автокомплит переменных в шаблонах
- Генерация файлов и папок по шаблонам с подстановкой переменных
- Полная локализация (русский/английский) для всего интерфейса, сообщений и меню
- Выбор способа ввода переменных: Webview (форма) или inputBox (по одной)
- Контроль перезаписи: можно запретить или разрешить перезапись существующих файлов/папок
- Умная обработка конфликтов: понятные уведомления, если структура уже существует
Контекстное меню "Создать из шаблона.." доступно правым кликом по любой папке.
![Логотип](https://raw.githubusercontent.com/gormov1122/MyTemplateGenerator/main/src/images/2.png)
Удобный UI создания, нужно только выбрать шаблок и указать значения переменных используемых в шаблоне. (Список переменных обновляется автоматически)
![Логотип](https://raw.githubusercontent.com/gormov1122/MyTemplateGenerator/main/src/images/3.png)
Удобный UI интерфейс настроек.
![Логотип](https://raw.githubusercontent.com/gormov1122/MyTemplateGenerator/main/src/images/4.png)
### Быстрый старт
1. В корне проекта создайте папку `templates`.
2. Внутри неё создайте подпапки для разных шаблонов (например, `components`, `store`).
3. Внутри шаблонов используйте переменные вида `{{name}}` или `{{name.pascalCase}}` в именах файлов/папок и в содержимом файлов.
4. Кликните правой кнопкой мыши на нужной папке в VSCode и выберите пункт **Создать из шаблона...**
5. В появившемся окне выберите шаблон, заполните переменные и нажмите "Создать".
### Пример структуры шаблонов
```
templates/
components/
{{name}}/
index.js
style.module.css
store/
{{name}}Store.js
```
### Переменные и модификаторы
В шаблонах можно использовать переменные с модификаторами через точку:
- `{{name}}` — как ввёл пользователь
- `{{name.pascalCase}}` — PascalCase
- `{{name.camelCase}}` — camelCase
- `{{name.snakeCase}}` — snake_case
- `{{name.kebabCase}}` — kebab-case
- `{{name.screamingSnakeCase}}` — SCREAMING_SNAKE_CASE
- `{{name.upperCase}}` — Первая буква большая
- `{{name.lowerCase}}` — все буквы маленькие
- `{{name.upperCaseAll}}`ВСЕ БУКВЫ БОЛЬШИЕ (без разделителей)
- `{{name.lowerCaseAll}}` — все буквы маленькие (без разделителей)
> При поиске переменных для формы учитывается только имя до точки. Например, `{{name}}` и `{{name.pascalCase}}` — это одна переменная.
### Пример использования в шаблоне
```
components/
{{name.pascalCase}}/
index.js
{{name.camelCase}}.service.js
{{name.snakeCase}}.test.js
```
Внутри файлов также можно использовать эти переменные:
```
export class {{name.pascalCase}} {}
const name = '{{name}}';
```
### Конфигурация
**Чтобы открыть визуальный конфигуратор, нажмите <kbd>Ctrl</kbd>+<kbd>Shift</kbd>+<kbd>P</kbd>, введите `Настроить myTemplateGenerator...` и выберите команду.**
Для гибкой настройки используйте файл `mytemplategenerator.json` в корне проекта или визуальный конфигуратор (команда **Настроить myTemplateGenerator...**):
```json
{
"templatesPath": "templates",
"overwriteFiles": false,
"inputMode": "webview", // или "inputBox"
"language": "ru" // или "en"
}
```
- **templatesPath** — путь к папке с шаблонами
- **overwriteFiles** — разрешать ли перезапись существующих файлов/папок
- **inputMode** — способ ввода переменных: "webview" (форма) или "inputBox" (по одной)
- **language** — язык интерфейса плагина (ru/en)
### Локализация
- Все сообщения, Webview, ошибки и пункты меню локализованы.
- Язык Webview и сообщений выбирается в конфигураторе.
- Язык пунктов меню и команд зависит от языка интерфейса VSCode.
### Важные команды
- **Создать из шаблона...** — генерация структуры (контекстное меню)
- **Настроить myTemplateGenerator...** — открыть визуальный конфигуратор (палитра команд)
### Обработка ошибок и перезаписи
- Если структура или файл уже существуют и перезапись запрещена, генерация не выполняется и выводится понятное уведомление.
- Если при создании любого файла возникает ошибка — генерация полностью прекращается, и пользователь видит причину.
---